Dag 7, van Lima naar Rioja

12 oktober 2016 - Tarapoto, Peru

Vandaag gaan we Lima verlaten.

Na ons ontbijt nog even wezen shoppen, nog even lekker afdingen bij de winkeltjes het ging steeds beter het werd een ware sport :-)   Ook nog koffie bij de Starbucks gedronken en toen werd het hoog tijd om de koffers in te pakken om 1200 uur klaar te staan voor vervoer naar het vliegveld.

Jan had een mooi busje geregeld, deze bracht ons keurig mat al onze bagage bij de ingang van de vertrekhal.

We vlogen met Star Peru, een wat ouder klein vliegtuig, de reis, een binnenlandse vlucht van 5 kwartier, verliep vlekkeloos, zonder problemen, wel een beetje jammer dat de raampjes aan de buitenzijde wat wazig waren, vooral omdat we onderweg wel een heel mooi berglandschap zagen, maar mooie foto's maken was bijna niet mogelijk.

We stapten het vliegtuig uit in Mojopota en de warmte kwam ons tegemoet, heerlijk. En dan de natuur, de bergen rondom ons geweldig.

Nadat we de koffers weer hadden, dat gaat op zo'n klein vliegveld razendsnel, kwam een busje voorrijden die we besteld hadden om ons te vervoeren naar Rioja.

Deze reis met het busje duurde ruim een uur, onderweg hebben we Monica afegezet bij haar nicht Laaura. Laura is ook een oud-studente van Viaa en inmiddels getrouwd met een Peruaan en zij woont en werkt nu in de buurt van moyobamba, wat leuk dat Monica deze reis met ons en haar nicht kan combineren.

Wat hebben we genoten van de natuur onderweg, bergen, uitzichten, vogels en vlinders, er staat ons de komende week nog heel wat te wachten, leuk leuk.

We kwamen aan in Rioja, we reden langs het huis waar Jan heeft gewoond met zijn gezin een klein eindje daarvandaan stopten we bij het logeeradres van Jan, prachtig om te zien dat de ontmoeting zo innig was.

Samen met de kennis van Jan reden we twee straten verder en waren wij bij onze hostel, wat een nette hostel, alles schoon, alles rook fris, hier houden wij het wel een paar dagen uit.

De koffers uitpakken en een heerlijk verfrissende douche, onze zomerkleding aan, op weg om de buurt te verkennen.

Een stadje, niet te vergelijken met Lima, hier veel motocars, dat zijn brommers met drie wielen waarbij passagiers vervoerd kunnen worden op een bankje met een klein dakje.  Weinig getoeter en beslist geen druk verkeer.

Verder zijn hier kleine winkeltjes, wat armoedig maar voor hun begrippen wel netjes en de straten zijn relatief schoon.

We eindigden onze wandeling in een restaurantje, we kregen een menukaart, al hadden we niet veel zin aan eten, van deze menukaart bleek ineens dat er heel veel niet aanwezig is, haha we dachten dat hij een grapje maakte maar in Peru komt dat vaker voor schijnbaar, gewoon niet alles op voorraad hebben wat je op kaart hebt staan.

Voor de koffiemelk ging de ober maar even naar een winkeltje in de buurt, bier schonken ze met grote flessen van 650 cl, soep voor Tabitha in een kom waar wij met ons gezin ruimschoots genoeg aan zouden hebben, koffie in koppen die groter zijn dan de grootste mokken die wij kennen, kortom we hebben wel genoten, vooral van al die onverwachtse momenten.

Moe maar voldaan weer in de  hostel naar onze kamers, ik pak nog even lekker de driezitsbank in het trappenhuis, de benen languit en schrijf mijn hoofd leeg met dit verhaaltje,

tot morgen.

1. Arnold Lassche:
    13 oktober 2016
    Hallo Harjan, Jenny en de rest,

Mooie verhalen. Ik zie uit naar kleurrijke foto's van vogels, vlinders, planten en landschappen!!! Geniet ze daar!

Hgr Arnold
  2. Rik:
    18 oktober 2016
    dat zijn wel hele grote biertjes pa.. helpen ze je hem ook met optillen? ;)
    mooie fotos hoor!!