Dag 12, Rioja.

17 oktober 2016 - Rioja, Peru

Vanmorgen de dag weer begonnen met de traditionele route naar de bakker en het park, weer opladen voor de laatste conferentie.

Jan haalde ons om 08.00 uur op en samen gingen met twee taxi's naar Moyobamba, we waren wat aan de late kant, in tegenstelling tot het gebruikelijke laat komen van Peruanen zat de ruimte al aardig vol toen wij binnen kwamen.

Met een vliegende start kon het beginnen, als een geoliede machine stond een ieder zijn of haar verhaal te doen, dit keer zelfs met een dans als " opfrismoment " er tussen door, heerlijk om even je bloed weer goed te laten stromen en je spieren even weer los te maken, leuk idee!!

De vier studenten waren er ook, iets later dan gepland en hielpen goed mee met de workshops, daarna namen we afscheid van hen, zij gingen een weeklang een mooie reis maken de bergen in. Prachtig om te zien hoe deze vier zo reislustig zijn, ietwat naïef maar volop genietend van het studenten leven, leuke jongelui.

Na de toespraken en vragenrondes waren er weer workshops, erg leuk om te zien hoe Nederlands onderwijs vragen oproepen bij deze Peruaanse docenten, maar ook de positieve interesse in alles wat werd aangereikt, even een andere kijk kan soms heel verhelderend werken blijkt ook deze sessie weer.

Om 13.00 uur sloten we af, de "nette kleding" maakte plaats voor ons zomertenue en we gingen op weg naar een leuk restaurantje, wat hebben we hier lekker Peruaans gegeten en gedronken, ik ben helaas niet in staat om de namen van de gerechten en drankjes op te schrijven, laat ik graag over aan de overige reisgenoten.

Nadat we de buikjes weer vol hadden gingen we met een busje op pad, we kwamen aan bij de rivier, we besloten om een boottochtje te gaan maken, weer een belevenis op zich, een groot uitgevallen kano, erg onstabiel met een buitenboordmotor en met een dakje van takken, leuk om te zien en een tocht over het water die ons weer mooie vogels deed spotten.

Weer terug aan wal ging ons busreisje verder naar een luxe resort met een terras die prachtig over de vallei uitkeek, mooi om te zien hoe de regenbuien bezit namen van de bergen in de verte, ook hier weer een paar mooie vogels, bomen en bloemen.
Ook en fruitdrank en espresso koffie heeft ons erg goed gedaan.
Het zwembad van dit resort was voor Jan Jan heel bijzonder, zijn kinderen hebben hier ooit het zwemmen geleerd.

We gingen verder met het busje door wijken van Moyobamba, helaas voor Gretha en Marianne zij werden een paar keer achterin het busje gelanceerd als we weer eens te hard door een greppel reden, we eindigden met het busje bij een taxiverhuurbedrijf,
Met twee taxi's gingen we terug naar onze Hostel in Rioja.

Even relaxen en om 19.30 op zoek naar een restaurant, en die vonden we, goed eten en drinken, we mochten van alles proeven, ze waren kennelijk blij met Hollands gasten, na een uur viel in ook nog in een groot deel van Rioja weer eens de stroom uit, met kleine verlichtingspunten maakte het voor weer enigszins goed om gezellig te eten.

Nadat we ook nog koffie of fris hebben gehad gingen we terug naar onze Hostel.
Morgenvroeg inpakken, we gaan ons verplaatsen naar tarapoto, en ook nog even bij Laura langs naar de hospital waar zij werkt.

Tot morgen

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Gretha en Ruud:
    18 oktober 2016
    Wat een leuke verhalen iedere keer. Complimenten hoor. Zo kun je heel goed terughalen wat we zoal beleefd hebben. Dus maar even op deze manier de complimenten. (Voor de anderen: wees niet bang, we zijn gewoon on spekking terms hoor!)